EWUH
KUWI NGEWUHAKE
Dening Arih Numboro*)
Manawa
arep ngancik sasi becik,
ateges wis wiwit akeh
maneh sumbangan lan amplop
kumleyang saka saben
omah tumuju menyang papane wong duwe gawe.
Kamangka saben sasi
becik, akeh wong ambegane
melar mingkus jalaran akehe sumbangan sing kudu dilakoni.
Ing petung Jawa,
ing sasi-sasi wektune akeh wong duwe gawe, ateges bisa dimesthekake bakal ana sumbangan.
Bebrayan Jawa wis apal marang sasi-sasi kasebut. Lan saben-saben tumapake sasi
kasebut banjur ana sambat sebut anane akehe ulem lan akehe sumbangan wis mesthi
bakal keprungu ing saben wong. “Aku ya wis panen. Panen ulem,” “Bingung olehe
arep njereng-jereng,” ngono pisambate
saka saperangan gedhe pawongan.
Ora mung dhuwit
sing kudu metu saka simpenene, nanging tenaga lan eguh pretikel uga bakal
diwetokake. Dadi kena diarani, tomboke tumpuk-tumpuk. Mula kena diarani untung
manawa ora ana tangga sing duwe gawe senajan ta uleme tumpuk undhung ing meja,
jalaran tenagane ora diperes nganti dina-dina ing papane tanggane sing duwe
gawe kasebut.
Ngono
kuwi mau ing karang padesan. Seje maneh ing kutha. Wong duwe gawe ora tau
ngrepotake tanggane. Kabeh ubarampe kapreluwane duwe gawe wis ana kang nyukupi,
kalebu tenagane pisan. Dadi repote wong duwe gawe ora nyolok mata. Apa maneh manawa
papan pahargyan ora ana ing daleme kang duwe gawe nanging ing gedhong sewan
kanggo pahargyan. Bubar tumapake gawe, ya banjur sepi maneh kaya ora mentas
bubar nganakake pahargyan gedhe.
Dina
Becik
Mungguh
carane wong arep duwe gawe utawa duwe prelu mau, miturut adat-kalumrahane,
nganggo milih wektu kang sinebut prayoga, kaya ta: milih sasi kang becik, milih
dina lan tanggal kang becik, nyingkiri kang padha sinebut dadi sirikan,
nyingkiri kang sinebut waler-sangkering wuku, sarta nganggo milih sangat kang
prayoga.
R.
Tanaya ing buku riptane “Primbon Agung Budaya Naluri” paring katrangan manawa
bakune wong duwe gawe yaiku ing wektu utawa sangat. Wong duwe gawe mantu bakune
wektu ing paningkahe temanten; bakune wektu wong duwe gawe tetakan ing
pangirise marang kang ditetaki; wong duwe prelu ngadegake omah sapepadane, iku
bakune wektu kang prelu ana ing wektu adeging saka guru papat, utawa unggahing
molo; lan sapiturute.
Ing
kene dicontokake wong arep duwe gawe mantu, manawa
rada dijalimetake pametunge, luwih dhisik kudu nyumurupi dina naasing bapa
biyung, awit tumrap kanggo wong duwe gawe mantu, lumrahe nyirik dina naasing
bapa biyung, iya iku dina lan pasaran nuju geblage bapa-biyunge wong kang duwe
gawe mantu lanang wadon, lan geblage bapa-biyunge besane lanang wadon, apa dene
nuju geblage bapa-biyunge panganten lanang wadon, manawa panganten mau wis
tininggal ing bapa utawa biyunge.
Ana sawenehing
kaol, sasi kang wis tau kanggo nikahan bapa-biyunge panganten lanang wadon, iku
kasirik yen kanggo nikahan panganten mau. Dadi genahe, sasi kang arep dianggo
nikahake anake, iku aja nganti tumbuk karo sasi kang wis tau dianggo nikahan
bapa-biyunge.
Wong arep duwe
gawe mantu, kudu nyumurupi taun apa kang arep dianggo nindakake kawigaten iku,
prelune kanggo mekani aja nganti nerak dina sangaring taun sajrone taun iku,
iya iku dina dalah pasarane kang dadi tanggaling sapisan ing sasi Sura ing taun
iku, upamane ing taun Alip iku sangare ing dina Selasa Pon, yen taun Ehe iku
sangare ing dina Sabtu Paing.
Wong arep duwe
gawe mantu, kudu ngreteni prenahing padunungane dhewe lan padunungane bakal
besane, prelune kanggo ngarah laku panyantrining panganten lanang marang
panggonaning panganten wadon, sarta boyonging panganten lanang wadon marang
panggonaning panganten lanang, aja nganti narajang panggonaning Jatingarang.
Sawise ngengeti
bab-bab kasebut ing dhuwur iku, samengko banjur nindakake pamilihing sasi kang
becik. Sawise iku, nuli milih
Min-ladun-I kang tinemu becik. Nuli
miliha dina kang becik, iya iku saselane dina kang ala, kaya kasebut ing
bab-bab: 1. Waktu tumuruning sakeh
kabilahen; 2. Pasaran sangar lan
srining sasi; 3. Dina
sangar lan laranganing sasi
sarta
rahayu lan sarjuning sasi; 4. Tumbuking sangar lan
tumbuking sri-rahayu; 5. Wewadine dina naasing
sasi.
Sawise iku, nuli
milih tanggal kang becik, iya iku saselane tanggal kang ala, kaya kang kasebut
ing bab-bab: 1. Sajarah sangaring taun; 2. Sajarah waktu naas Nabi
pepitu; 3. Sajarah waktu bangas; 4. Sajarah tanggal naasing
sasi; 5. Kawigatene naasing
tanggal; 6. Wewadine secaning sasi; 7. Tanggal kanggo adeging
tarub mantu.
Sawise iku,
banjur kalimbang karo waler-sangkering wuku, aja nganti narajang dina-dina kang
pinuju: Tali-wangke, Sampar-wangke, Sarik-agung, Dhungulan, Kala-Dite, Kala-Mendhem. Sawise tinemu
pamilihing sasi, dina lan tanggal kang prayoga, sarta sepen saka waler-sangkering wuku samengko
kari milih sangat
kang becik.
Pamilihe
dina kanggo duwe gawe kasebut wis ngewuhake.
Ewuh
kuwi Ngewuhake
Tembung “ewuh” iku tembung ngoko, kramane “ewed”. Ing bausastra Jawa tegese “lagi nindakake pagawean”utawa “duwe gawe”, ewuh pakewuh tegese ribed atine; ora gampang ditindakake (diliwati lsp, marga ana sing ngrewangi);
ewuh-ewuh tegese “duwe gawe”; diewuh-ewuh tegese dingel-ngel;
diewuh-ewuhi tegese dipun-pakewedi (krama), diribedi, dialang-alangi, dingel-ngel.
Manut
teges kang wis kacetha kasebut nuduhake manawa tembung “ewuh” duwe teges
beda-beda, yaiku duwe gawe, lan ribed. Kanyatan kang lumaku ing warganing
bebrayan, wong duwe gawe (ewuh) kuwi pancen ngewuhake tumrap sapa wae, yaiku kang
duwe gawe lan uga tangga teparo, lumerege marang bebrayan kang mapan ing liya
desa lan liya panggonan kang luwi jembar.
Tumrap
kang duwe gawe bakal ngribedi utawa ngrusuhi marang tangga teparo, embuh kuwi
tenaga, pikiran, utawa bandha. Tangga teparo mesthi dijaluki eguh pertikel
wiwit ngrancang anggone bakal duwe gawe nganti tumekane rampung-rampungan.
Bab
kang mangkono iku ateges ngewuhake tangga teparo. Tangga teparo mesthi bakal
kadunungan rasa pekewuh manawa ora bisa rukun klawan kang duwe gawe. Manawa kepeksa
ora bisa guyub, tundhone mesthi bakal dadi rasanan kang ora becik. Apese, banjur
mengkone ora bakal diguyubi dening tangga liyane jalaran wis dianggep ora
lumrah lan ora rukun. Mula senajan ta abot, ya kudu mara asok tenaga lan
bandha.
Tumrap
warga ing bebrayan kang oleh ulem uga bakal rumangsa dipekewuhi manawa ora teka
lan nyumbang. Senajan ta mangkono isih luwih entheng yen katandhing klawan
tanggane kang wong duwe gawe. Wong kang mapane adoh (dudu tangga) mesthine mung
“kepasrahan” nyumbang dhuwit utawa gula teh utawa beras. Ora perlu nyumbang
tenaga lan pikiran. Nanging mesthine tetep krasa abot manawa ulem ing mejane
tumpuk-tumpuk kaya gunung. Yen ora nyumbang biyen wis tau disumbang? Yen ora
nyumbang wong mengkone bakal duwe gawe? Yen nyumbang kok bingung olehe ngedum
dhuwit? Ngewuhake.
Ana
tradisi mbesan kang lumaku ing bebrayan. Manawa ana sawijining wong bakal
ngrabekake anake lanang lumrahe banjur ngajak tangga teparo jagong menyang
bakal temanten wadon. Tangga teparo lumrahe padha nyumbang marang kang
ngrabekake kasebut kang bakale dipasrahake marang wong tuwane temanten wadon.
Wis dadi kalumrahan uga, manawa sepasaran mantu, temanten diboyong menyang
papane wong tuwane temanten lanang kang diarani ngundhuh. Ing sajrone ngundhuh
kuwi, manawa kang duwe gawe nampa sumbangan, tangga teparo banjur aweh
sumbangan maneh marang kang duwe gawe kang maune wis disumbang nalika ngajak
mbesan. Ateges tangga teparo anggone nyumbang kaping pindho. Apa ora ngewuhake?
Ana
maneh tradisi ngajak uwong. Ngajak wong iku meh padha karo mbesan. Bedane kang
ngajak iku dudu besane kang duwe gawe nanging sedulur utawa tepungan raket.
Upamane si A duwe sedulur si B kang dununge ing liya desa/kutha kang duwe gawe
mantu. Si A ngajak nyumbang tanggane marang si B senajan tanggane kasebut
durung ngerti utawa durung tepung si B. Ngewuhake ta?
Tasyakuran?
Tasyakuran apa
golek bathi? Ukara kuwi sok kawetu saka saperangan wong kang kritis nyetitekake
tetembungan ing ulem. Pancen ora kena disalahake panemu kasebut jalaran ing meh
saben ulem ana tetembungan “tasyakuran”. Manut saperangan wong, tembung kasebut
nduweni teges yen bakal seneng-seneng jalaran saka olehe antuk kanugrahan. Lah,
wong seneng-seneng kok njaluk sumbangan? Apa ora kuwalik ta kuwi? Kudune malah
aweh sumbangan, ora kok malah njaluk. Ironis ta? Senajan pratelan kasebut dhapur guyonan, nanging rak ya bener ta?
Ana
maneh guyonan mangkene: “Wis, yen pancen ora duwe dhuwit ya, ora sah nyumbang
wong kowe ora dijaluki sumbangan. Kowe rak mung dijaluki donga pangestu ta?”
Sing kebangeten
maneh uleme wong kutha. Manawa pahargyan
dianakake ana ing gedhong pahargyan, mesthi ana ukara:
“Mohon maaf, kami tidak menerima tamu selain di gedung.”
“Dengan tidak mengurangi rasa hormat,
kami hanya menerima tamu di gedung.” Coba, apa ora kebangeten ta kuwi. Gelem
nampa sumbangan nanging ora gelem rekasa. Sing saya kebangeten lan ngisin-isini
kuwi ukara: “Dengan tidak mengurangi rasa
hormat, kami tidak menerima sumbangan dalam bentuk barang.” Harataya....!!!
Senajan
ta mangkono ana wong kang
perwira nalika duwe gawe. Ing uleme ditulis: “Dengan tidak mengurangi rasa hormat, kami tidak menerima sumbangan
dalam bentuk apapun.” Ukara kuwi nyata, jalaran aku nate nampa ulem kang kaya mangkono.
Hhhh…. wong ewuh kuwi pancen ngewuhake!!!
*)
Arih Numboro
Guru
Basa Jawa ing SMP Negeri 2 Kismantoro, Wonogiri
No comments:
Post a Comment